كتبت: مريم يعقوب

حلت الفنانة أميرة هاني ضيفة من خلال مكالمة هاتفية ببرنامج “تفاصيل”، عبر فضائية “صدى البلد2”، تقديم الإعلامية “نهال طايل” و كشفت عن تعرضها للتطاول لفظي عليها من قبل إحدى سائقي شركة اوبر.

قالت أميرة هاني:” عندنا في البيت ست بتساعدنا وكل أسبوع بطلب لها سواق من شركة خاصة علشان يوصلها لمنطقة معينة تقدر تركب منه.. وامبارح تفاجئت أن في شركة بتكنسل الرحلات وبعدين لقيت السواق عمل غرامة عليا وقولت تمام مفيش مشكلة.. طلبت بعدها رحلة تانية لقيت الشركة بتفرض عليا السواق كتبتله العنوان لقيته مردتش لأن المشوار مش بياخد 10 دقائق وببعتله برضه مش بيرد بعدها قولتله ألغي الرحلة”.

أشارت أميرة، إلى أن السائق قام بالتطاول عليها بألفاظ قاسية وتوبيخها، ولكنها ألغت الرحلة على الفور لأنها لم تسئ إليه في شيء، و أنها قامت بحذف التطبيق من هاتفها الشخصي على الفور بسبب ما فعله السائق معها فضلًا عن أسلوبه غير الأخلاقي، وذلك على حسب وصفها.

كشفت هاني موضحة أنها تقدمت بشكوى لشركة أوبر بعد حدوث الواقعة، وقام أحد الموظفين بالمتابعة معها وطلب منها إخباره بما حدث من السائق، قائلة: “كلمني النهاردة الصبح، واحد من الشركة وقالي قوليلنا ايه اللي حصل بالظبط، فبعتله اسكرين شوت لأني مش محتاجة احكي اللي حصل مردوش بقى”.

طالبت أميرة هاني في نهاية المداخلة التليفونية، من شركة أوبر أن تجري اختبار مخدرات للسائقين المنضمين لها، واختبار أخلاقهم أيضًا.