رد مطرب المهرجات اورتيجا في إحدى البرامج على أتهام الفنان عمرو مصطفى بسرقة الالحان بعد وصفه لاورتيجا و بقية مطربي المهرجانات ب” الحرامية”.

كشف اورتيجا عن غضبه الشديد من عمرو مصطفى قائلا: انا زعلان من عمرو مصطفى جدا بعد تصريحاته الاخيرة عن جميع مطربي المهرجانات ، ولا بد ان يذكر اسماء بعينها و ليس الحديث عننا بشكل عام.

استطرد اورتيجا حديثه: احنا مش حرامية احنا ناس صناع و نجوم كبار بتطلب مننا كلمات و الحان و توزيع و بيحققوا من خلالها ملايين المشاهدات.

كشف اورتيجا انه حاول التواصل مع عمرو قائلا: حاولت اتواصل مع عمرو مصطفى قبل ما اكتب البوست و اهاجمه على تصريحاته و لكن معرفتش اوصله، و بوجه له رساله ان ربنا يكرمك في حياتك و تبقى من احسن الملحنين في العالم و متتكلمش عن حد و خليك في حالك ورد بشغلك.

عبر اورتيجا عن رايه في ظاهرة سرقة الالحان قائلا: سرقة تراك الاغنية كامل كوبي بيست هذا يعتبر سرقة، لكن ممكن تستوحي شئ من مزيكا و انا بسمع كل الثقافات ، و مش حابب اذكر اسامي ناس كبار محققين ٢٠٠ مليون من الحان مسروقة و مفيش حد في الوسط الفني مبينحتش و مفيش حد حاليا بيبدع.

واسى اورتيجا زوجته الفنانه مي كساب في وفاة والدها العزيز برسالة داعمه لها معبرا: البقاء لله والدها كان راجل محترم و خلوق و رباهم تربية كويسه و ان شاء الله في الجنة و نعيمها.