كتبت: مريم يعقوب

أطلقت النجمة  شيرين عبد الوهاب أغنيتها الجديدة بعنوان “الدهب” من إنتاج شركة “روتانا للصوتيات والمرئيات”، في عودة للتعاون بينهما،والأغنية من كلمات تامر حسين، وألحان مدين، وتوزيع توما.

 

وتقول كلمات الأغنية: «قالوا الدهب اللي بيلمع.. عمره ما بيصدي.. ياما نصحنا ما قولنالك.. قولنالك هدي.. لفيت الدنيا أهو و جيتلي.. وهتبوس على يدي.. مش كان من الاول.. أحنا أستغنينا.. عيني علي اللي بيتجرأ.. لما بيطرق.. اتهور مسمعش اتهور.. معرفش يفرق.. النية اللي متبقاش سالكة.. دايماً بتغرق.. مش كان من الاول.. أحنا أستغنينا.. ما احنا قولنا.. اكبرولنا قولنا.. عيب عليكوا قولنا.. حاسبوا من زعلنا.. مالك واقف متكدر.. الله لا يقدر.. هو كلامنا ده بيخضر.. قدر تتقدر.. كنت الحيلة المتصدر.. للناس متصدر.. مش كان من الاول.. أحنا أستغنينا.. ما احنا قولنا.. اكبرولنا قولنا.. عيب عليكوا قولنا.. حاسبوا من زعلنا».

تعتبر أغنية “الدهب” هي أولى أغنيات ألبوم شيرين الجديد والتي تنوي أن تطرح أغنياته على طريقة الـ”سنجل” بشكل متتال في فترات زمنية محددة، وذلك لتعويض فترة غيابها عن الجمهور خلال الأشهر الأخيرة بسبب المشاكل الزوجية التي تعرضت لها.

اختارت شيرين عددًا من الأغنيات الجديدة المقرر طرحها للجمهور على مدار 2024، الذي يشهد انتعاشة قوية لها، خاصة بعد طلاقها رسميًا من زوجها الفنان حسام حبيب.

كان آخر أعمال الفنانة شيرين عبد الوهاب أغنية “المترو”، وحازت الأغنية على إعجاب الجمهور، وتصدرت الترند فور نزولها، تقول كلمات اغنية المترو:

في محطة المترو

وأنا ماشية من يومين

أنا شفت حد مش هشوفه مرتين

ضحكت عيونه ضحكة قلت قصده مين

أنا أنا أنا

بصيت شمالي وبعدها بصيت يمين ومكنش فيه إلا أنا بس

وجنبي اتنين مبقتش عارفة هو يومها قصده مين

يا دي يا دي يا أنا

خد قلبي مني

وخطفني خطفة

ولاقيتني طايرة

مع إني واقفة

خد قلبي مني

وخطفني خطفة

ولاقيتني طايرة

مع إني واقفة

مبقتش فاهمة

مبقتش عارفة

ده عمل في روحي وفي قلبي إيه!

قربلي خطوة

وقالي فجأة إيه النظام

دقات قلبي سريعة

ومن غير انتظام

وضحكلي نفس الضحكة

قلت خلاص تمام كده

أنا أنا قبل أما نحكي وقبل ما نقول كلمتين تلفونه رن

استأذن وبعد خطوتين في الزحمة تاه من قبل ما أعرف هو مين

كده كده كده.