كتبت : مريم يعقوب

طالب الفنان محمد رمضان، بوقف القتل المتعمد الذي تقوم به إسرائيل إزاء الشعب الفلسطيني، مشددًا على ضرورة تحرير فلسطين من الاحتلال الغاشم، وذلك تعليقا على قصف مستشفى الأهلي المعمداني في قطاع غزة، والذي نتج عنه سقوط المئات من الشهداء حيث وجه رمضان دعواته عبر خاصية ستوري في حسابه الشخصي بإنستجرام قائلاً:” اللهم صبّر أهالي شهداءنا في غزة وفي كل مكان، وارزقهم الصبر والنصر والاستقرار ، الشهداء في مكان أفضل من الدنيا كما وعد الله جلّ جلاله”.

ظهر ايضا رمضان في فيديو، قال فيه: “السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، ربنا يصبر أهالي الشهداء، ويرزقهم الاستقرار والنصر القريب إن شاء الله، كم الرسائل اللي بتجيلي وعايزني أنزل حاجة، وعايزين صوتنا يوصل، يوصل لمين؟ يعني عايزين صوتنا يوصل لمين برا بلادنا؟ صوتنا يوصل لبلادنا، بلادنا عندها جيوش وعندها أسلحة، وبنشتري أسلحة ودبابات وبنشتري طيارات، وبنسيبها لحد ما تصدي ونشتري غيرها، هنستخدمها إمتى أسلحتنا وجيشنا وجيوشنا؟”.

تابع: وصوتنا يوصل لمين برا؟ احنا عايزين مين برا يدافع عننا؟ قمة الجبن وقمة عدم الرجولة لما نقول ان احنا عايزين نكتب بالإنجليش عشان برا يعرفوا إن احنا بنتضرب، وانت فين أنت؟ فين بلدك وفين جيشك؟ صوتك يوصل لحكومتك، قول لحكومتك طلع السلاح وروح حارب، إنجليش إيه؟ مين هيدافع عن عربي زيه زيك ما نقول كلام عاقل”.

يستعد الفنان محمد رمضان لإحياء حفل غنائى يوم 20 من شهر أكتوبر الجاري، وذلك بإمارة أبو ظبي بدولة الإمارات العربية المتحدة.