كتبت : مريم يعقوب

دافعت الإعلامية بسمة وهبة، عن الجدل الواسع وموجة الغضب التي حدثت بعد تداول مقطع فيديو للدكتور حسام موافي وهو يقبل يد رجل الأعمال محمد أبوالعينين، أثناء عقد قران ابنته بعد كلمة ألقاها في الحفل، وسرعان ما تعرض لهجوم كبير خلال الساعات الماضية متصدرًا تريند مواقع التواصل الاجتماعي.

نشرت وهبة فيديو عبر صفحتها عبر موقع “إنستجرام” و قالت :” أنا دلوقتي معاكوا في تاني حلقة من حلقات برنامج مش هسكت، واللي قررت فيها ماسكتش عن حاجة.. والحلقة الأولى كانت عن ميار الببلاوي”.

أشارت بسمة وهبة في حديثها عن الدكتور حسام موافي، إلى أنه رمز، ومهني ولا يبخل علينا بأي معلومات، مؤكدة أنها لم تقابله ولو عن طريق الصدفة، لكنها ضد مبدأ “سن السكاكين لشخص عند سقوطه”.

استطردت وهبه حديثها:”وإحنا إيه عرفنا اللي بين موافي وأبوالعينين.. يمكن الراجل وقف جنبه في محنة الله أعلم اللي بينهم،أرجو من السوشيال ميديا تتراجع وتحترم نفسها”.

روت بسمة وهبة واقعة حدثت لها مع شيخها قائلة:” أنا شخصيًا كنت بجري ورا الشيخ بتاعي “جابر البغدادي”، علشان أبوس إيديه، ولما مبيرضاش بجري وأنزل أبوس طرف جلابيته، ودا من محبتي ليه والتعليم والثقافة الدينية اللي باخدها منه وبترفع من شأني”.

وفي الختام أظهرت بسمة وهبة تعاطفها الكبير بعد الهجوم عليه، وقالت “شكله إيه وهو قاعد في بيته، ووسط أهله وولاده”.