كتبت: مريم يعقوب

صرّحت الفنانة هند صبري ببعض التفضيلات المثيرة للاهتمام، حيث قالت إن حياتها تعرضت للصدمات من عدة أشخاص ولكنها تعلمت الكثير.

قالت الفنانة هند صبري عن صور غزة: «الصور اللي كنا بنشوفها من غزة هي صور لأول إبادة عرقية بتحصل على الهواء قدام العالم وللأسف عشرات الآلاف دفعوا الثمن بس أرواحهم خالدة».

قالت هند صبري عن مشوارها الفني :«خلال مشواري الفني تعلمت الكثير، عندي هوس بالتفاصيل لانها هي اللي بتفرق في اي عمل عن الآخر واتعملت اني متمسكش باللي انا عايزاه واخذ كل الآراء والزوايا من أجل العمل».


استطردت صبري عن الصور مع المعجبين قائلة: “بدأت أحط نفسي مكان الجمهور وأحيانا أضطر اضغط على نفسي علشان صورة مثلا حد طلبها، و لا أرغب في ترك انطباع دائم عني عند أي حد ويكون سيء”.

عبرت صبري عن نظرتها للحياة مسترسلة:«مفيش زاوية واحدة للحياة، الحياة مليانة بالتفاصيل ولازم تشوف الصورة من اكثر من زاوية الحياة، ولازم يكون عندك مرونة لكل ال الآراء والزاويا ومن غير مرونة الدنيا بتكون صعبة ، المبادىء في الحياة لا تقبل التجزأة، يعني مينفعش يكون في أكثر من زاوية للكذب والخيانة».

استكملت هند صبري حديثها  عن صور الأبيض والأسود و الفرق بين الصور زمان و الان قائلة :«بحن للأبيض والأسود لإن فيها ذكريات وتفاصيل كتيرة»، وكشفت عن اختيارها دائما للصور الجماعية في أي عمل قائلة: «كلنا بنحب الصورة الجماعية خاصة في أي عمل علشان النجاح مش فردي ، التصوير زمان كان لتخليد ذكري حلوة بس في الوقت الحالي التصوير بيكون فيه جزء ملهوش لازمة وبرا الكادر».