كتبت: مريم يعقوب

حلت الفنانة وفاء عامر ضيفة عبر إحدى البرامج التلفزيونية من خلال مكالمه هاتفيه و صرحت بعدة تصريحات و كان من أبرزهم ، كشفت كواليس عملها الفني في شهر رمضان 2024، بعد مشاركتها في مسلسل حق عرب بطولة الفنان أحمد العوضي والفنان القدير رياض الخولي.

قالت وفاء عامر:” ما جعلني أوافق على مسلسل حق عرب هو تواجد اسم أحمد العوضي في المسلسل والتعاون مع شركتي المتحدة للخدمات الإعلامية وسينرجي، لأنهم شركات ثقيلة وكبيرة وكلمتهم واحدة، وحبيت العمل مع العوضي لأنه كان بدأ معانا التمثيل في الدالي مع الفنان الراحل نور الشريف”.

أردفت عامر عن المشاهد الصعبة أثناء تصوير مسلسل حق عرب:” أنا عمري في حياتي ما حضرت لمشهد، لإني بسيب رد الفعل تلقائي للمشهد اللي قدامي، ومن المشاهد الصعبة في مسلسل حق عرب، وقت قيام الفنان القدير رياض الخولي بصفعي على وجهي 4 مرات، وكان رد فعلي طبيعي في المشهد”.

ردت ايضا الفنانة وفاء عامر، عن الإنتقادات التي طالتها بسبب حملة إفطار الصائمين لأول مرة بعد إنتشار فيديو عبر السوشيال ميديا قائلة:” كنت بجهز الفطار في اليوم ده وصاحبتي أقترحت عليا أننا نصور اللي بنعمله ولكني رفضت وقولتلها مش عاوزه ده.. وكنا بنعمل ده في فيلا الفنان الراحل حسن حسني وأول ما شوفت زوجته في الفيلا بتاعتها حضنتها وقولت للمصور بلاش تنزل ده أرجوك وده باين في الفيديو، أنا مش محتاجه ده ومش لابسه لبس تصوير ومش حاطه ميكب وكنت لسه مخلصه صلاة العصر ومحدش يزايد على حد والخير كتير في بلدنا.. أنا ابتديت بوجبتين وبعدين 10 وجبات وبقوا بيزيدوا كل فترة”.