كتبت : مريم يعقوب

انتقدت الفنانة بدرية طلبة ما يتم طلبه من المدارس لأولياء الامور عند بدء العالم الدراسي، مؤكدة أن هذا لم يكن يحدث في السابق على الإطلاق، وأن الأمر يقتصر على طلبات بسيط فقط لكي يذهب الطالب إلى المدرسة.

نشرت بدرية طلبة مقطع فيديو عبر صفحتها الرسمية بانستجرام قائلة: “إيه موضوع السبلايز اللي طالعين بيه اليومين دول ده، إحنا كان آخرنا قلم رصاص وبراية وجومه، وأمي كات بتشاركني في البراية بتاعتي بتبري بيها قلم الحواجب والكحل بتاعها”.

استكملت بدرية حديثها : لما جم يكبرونا قالوا يزودولنا قلم جاف وقلم حبر، وبعدين خلوا الجومة بريحة فبدل ما نمسح بيها بقينا بناكلها ونمسح بالجومة بتاعة القلم الرصاص، بعدين زودولنا في ثانوي برجل ومنقلة، دلوقتي بيقولوا ده لطفل قد كدة لسة مطلعش من البيضة، ويقولك سبلايز وأم الطفل ياعيني بتوصله المدرسة كأنها شايلة عزاله ورايحاله بيت العروسة توصله.

شاركت بدرية طلبة في موسم رمضان الماضي 2023، من خلال مسلسل رمضان كريم 2، الذي ضم العديد من الفنانين، أبرزهم الفنان سيد رجب، بيومي فؤاد، سلوى خطاب، سلوى محمد علي، سلوى عثمان، محمد لطفي، نجلاء بدر، ويزو، كريم عفيفي، أحمد صيام، رانيا فتح الله، نوليا مصطفى، عمرو عبد العزيز، وآخرين، والعمل من إخراج سامح عبد العزيز.