كتبت : مريم يعقوب

أعربت الفنانة إيمي ابنة الفنان الراحل طلعت زكريا، عن استيائها الشديد من نشر إحدى الصفحات مقطع فيديو تمّ تنفيذه بواسطة تقنية الذكاء الاصطناعي، مستخدماً صوت الراحل طلعت زكريا للكشف عن أنّه مات مقتولاً على يد أحد الفنانين وهو على غير الحقيقة.

أوضحت الفنانة “إيمي طلعت زكريا” حقيقة علاقة هذا الڤيديو بالفنان “عادل إمام” قائلة: “لما شوفت الفيديو ده إتضايقت جداً لأنه فيه كلام خطير جداً وبيقولوا في الڤيديو إنه مات مقتول وبيتهموا حد زميل له وطبعا كان الإسقاط كله على الفنان “عادل إمام” وطبعاً ده مينفعش، لكن أتبسطت من كومنتات الناس بيقولوا أنتوا ليه عايزين تطلعوا الفنانين كلهم مقتولة وفلان قتل فلان وأنتوا صفحات تقرف”.

استطردت ايمي حديثها قائلة: تقدمت ببلاغ لمباحث الإنترنت وعملت محضر وأخدت رقم المحضر، وماشية في إجراءات مقاضاة الصفحات اللي بتطلع شائعات.

تابعت إيمي طلعت زكريا: أول مرة يطلع شائعات بالشكل السخيف ده، وتريند الذكاء الاصطناعي بقى سخيف جدًا وبيتكلموا في حاجات مينفعش يتكلموا فيها، وطبيعي لما أشوف فيديو زي ده لازم أخد إجراء بطريقة أسرع، والمحضر هيكون في النيابة قريب.


أشارت ايمي إلى تواصل المسؤول عن الصفحة التي نشرت الفيديو معها والذي أخبرها أن هدفهم من الفيديو أن يتذكر الجمهور والدها لالدعاء له، بينما كان ردها:”لأ مش عايزة الناس تدعيله لو الطريقة هتبقى بالشكل ده”.وأضافت:” الصفحة أزالت الفيديو بعد الكلام ما بينا.. لكن أنا مصصمة اتخذ كل الإجراءات القانونية لأن الفيديو انتشر جدا وحقق 5 ملايين مشاهدة”.

اختتمت قائلة “طلعت زكريا خط أحمر سيبوا الراجل في حاله عند ربنا.. وسيبوا الناس تفتكره”.

يذكر أن آخر أعمال طلعت زكريا فيلم:”حليمو أسطورة الشواطئ” والذي جرى عرضه فى السينمات بديسمبر 2017، وشارك في بطولته كل من:”دينا وريم البارودي وأمينة ونرمين ماهر وبيومي فؤاد” وإخراج محمد سعيد.