كتبت : مريم يعقوب

يطرح المطرب مسلم، غدا على موقع الفيديوهات «يوتيوب» فيديو كليب «غمة» وهى الأغنية الدعائية للفيلم السينمائى «درويلة» من كلمات عمرو المصرى، وألحان عمرو الشاذلى، وتوزيع موسيقي عمرو الخضرى، حيث أن الأغنية بها مشاهد من الفيلم تجمع بين مسلم وبين أبطاله.

كلمات أغنية “غمة”

وتقول كلمات أغنية «غمة»:«مش واقفه يوم ولا عمرها وقفت يوم على حد.. الباب قدامه هيخرج منه وهعمل سد واللي مبينا يعتبره، دا كان.. دا كان دا كان مولد واتفض غمه غمه غمه غمه.. وانزاحت راحت ثم فرفشت وعشت حياتي.. نورت الحته الظلمة نورت الحته الضلمه.. خنقه خنقه خنقه ولا ينفعوا وقت الزنقه.. مالهوش لزمه وبايعينه لو عايز يرجع لأ.. لو عايز يرجع لأ احنا بتوع اللي معانا.. نبني له مكان جوانا اما اللي يهمه اذانا»

قصة وابطال فيلم درويلة

يذكر أن فيلم «درويلة» تم طرحه في دور العرض الأسبوع الماضى، في جميع دور العرض السينمائية في مصر والدول العربية، وتدور أحداثه في إطار تشويقى مثير، حيث يحتوى على مشاهد من الإثارة والغموض والأكشن بأسلوب جديد.. وهو بطولة الفنان عمرو عبدالجليل، محمود عبدالمغنى، آيتن عامر، محمد على رزق، حسنى شتا، إبرام سمير، مسلم، لبنى ونس، نهال نور، محمد على ميزو، كابتن إبراهيم صبحى وآخرين، وهو قصة وسيناريو وحوار محمد دياسطى وعبدالرحمن فتحى، وإخراج معوض إسماعيل.