كتبت : مريم يعقوب

حل المخرج القدير محمد فاضل ضيفا عبر برنامج”نظرة” مع الإعلامي حمدي رزق عبر قناة “صدى البلد” و قدم عدة نصائح للشباب و كشف عن رأيه في ظهور الانبياء على الشاشة .

قدم المخرج محمد فاضل، نصيحة للشباب الذين يريدون كتابة السيناريو، بأن يقرأوا سورتي الكهف ويوسف “ليتعلموا منها” حيث قال:” بنصح كل شاب عاوز يتعلم كتابة السيناريو أنه يقرأ سورة “الكهف” و”يوسف” حتى يتعلم”.

استرسل فاضل حديثه قائلا:” الدراما فن مقدس، والدليل أن ربنا سبحانه وتعالى كان قادر أن يقول لنا تعليماته مباشرة، ولكن هنلاقي في القرآن الكريم سورة اسمها القصص، وقصة سيدنا يوسف دي دراما إلهية”.

أكمل المخرج محمد فاضل: “ربنا سبحانه وتعالى كان قادر أن يخاطب عباده بطريقة مباشرة، لكنه عليم خبير، ويعلم أن البشر الذين خلقهم يحبون الحكي والقصص ، الدراما مش للتسلية وفي نفس الوقت مش هنكلم الناس بطريقة الوعظ، الشطارة أن إزاي هكلم الناس، عشان كده لازم نحترم الدراما”.

تحدث فاضل عن فكرة منع ظهور الأنبياء والرسل على الشاشات،قائلا:” فكرة منع ظهور الأنبياء على الشاشة هما ليهم حق لأن ساعات بتستخدم استخدم مش كويس، لكن أنا ممكن أحط ضوابط عشان محرمش الناس من الاستفادة مما جاء في الكتب المقدسة من قصص إلهية، لا بد أن يكون هناك ضوابط لأن في النهاية دي أشياء مقدسة، أنا عملت مرة أبو ذرة الغفاري سنة 1966 كسهرة تليفزيونية تأليف مصطفى كامل وكانت مدتها 3 ساعات وشافها الرئيس جمال عبد الناصر وأداني مكافأة 100 جنيه وأنا كان مرتبي 17 جنيه مع بعثة لألمانيا، مكنش في تضيق زي اللي موجود دلوقتي لأننا كنا حريصين جدا حتى أكتر من الشخص اللي هيراجع العمل، أنا كنت عايز أقدم فكر أبو ذرة الغفاري، مكنتش بدور على نجم كنت بدور على شخص يحترم الشخصية مش مجرد جاي يمثل عشان يشتهر لكن الشخصية نفسها ليها احترامها واللي قدم الشخصية عبد الله غيث”.